Ook in 2021 ruilden heel wat West-Vlamingen de wagen in voor de fiets
Doet de term ‘modal shift in het personenvervoer’ een belletje rinkelen? Geen nood als dat niet zo is. In het Nederlands klinkt het ongeveer als ‘meer mensen op de fiets’, wat ongetwijfeld wel een (fiets)-belletje doet rinkelen…
Dat er niets dan voordelen zijn aan een samenleving waarin we met z’n allen minder kilometers afleggen met de wagen, daar hoef ik wellicht niemand meer van te overtuigen. Minder wagenkilometers zorgen voor minder files en properdere lucht. Minder wagens in de stad maken dat er ook minder openbare ruimte moet gereserveerd worden voor parkeerplaatsen. Zo komt er plaats vrij voor voetgangers en fietsers, maar ook voor terrassen en ruimte voor spelende kinderen. Met andere woorden, altijd gewonnen.
Jammer genoeg blijkt ook de West-Vlaming voor de dagelijkse verplaatsingen iets hardnekkiger vast te houden aan zijn of haar auto dan je zou verwachten. Zelfs nu je met de elektrische fiets, dankzij de opkomst en ook wel democratisering ervan, vaak sneller op je bestemming bent dan met de wagen. De frisse lucht, de lichaamsbeweging en de geestelijke ontspanning krijg je er bovendien dan nog gratis bij.
Eén van de opmerkingen die ik vaak krijg van mensen is dat ze toch wat twijfelen om een elektrische fiets te kopen. Ik begrijp dat wel, het blijft een stevige investering. Ik hou nogal van het idee dat een politicus niet enkel problemen moet detecteren, maar vooral moet proberen om ze ook op te lossen. Daarom dat ik zo trots ben op de Testkaravaan. Het blijkt immers al vele jaren een uitermate doelmatige manier om mensen dat laatste duwtje te geven om effectief de wagen thuis te laten en resoluut te kiezen voor de fiets.
Hoe we dat doen? Simple comme bonjour. Onder de merknaam de Testkaravaan stelt de Provincie gedurende twee weken een kwaliteitsvolle elektrische fiets of speedelec ter beschikking om eens uit te testen of die fiets daadwerkelijk de auto kan vervangen. De Testkaravaan bestaat in twee versies: één voor bedrijven, met de focus op woon-werkverkeer, en één voor gemeenten, waarmee we alle dagelijkse verplaatsingen viseren. Wat blijkt, na twee weken is de overgrote meerderheid overtuigd.
Geslaagde editie 2021
Ook dit jaar organiseerde het Provinciaal Mobiliteitspunt (PMP) de Testkaravaan. Door de coronacrisis en de gevolgen ervan op de fietsenmarkt was het geen evidente opdracht om de campagne te kunnen voeren in 2021. Toch kunnen we spreken van een geslaagde editie. En in 2022 gaan we weer een stapje verder. Ook kleinere kmo’s zullen de kans krijgen om mee te doen met de Testkaravaan voor bedrijven.
Jaar na jaar zet de Testkaravaan meer mensen aan om een ander vervoermiddel dan de auto uit te proberen. Door de lockdown en andere beperkingen kon het uittesten dit jaar pas starten in de herfst en enkel de gemeenten Anzegem en Poperinge namen deel. Desondanks durf ik deze editie een succes te noemen. We bereikten in die twee gemeenten toch 120 inwoners. De beschikbare plaatsen waren telkens heel snel uitverkocht. De campagne overschreed ook de kaap van 1.000 deelnemers, een belangrijke mijlpaal voor mij en het initiatief.
(lees verder onder de foto, duizendste deelneemster Caroline)
De Testkaravaan 2021 leert ons dat deelnemers opvallend jonger zijn, een trend die zich al enkele jaren aftekent. Niet onlogisch overigens, want het wat oudere publiek ontdekte de elektrische fiets al vele jaren terug. Het zijn vooral jonge ouders met kleine kinderen die eens een elektrische bakfiets willen uitproberen of sportieve dertigers en veertigers die geïnteresseerd zijn in een speedpedelec.
Algemeen geven deelnemers aan nieuwsgierig te zijn naar de verschillende vervoersmodi. Het test-het-zelf-uit-principe spreekt hen duidelijk aan. Ook hopen ze met de fiets de auto te vermijden en het milieu een handje te helpen, iets wat ik uiteraard toejuich.
(lees verder onder de grafiek, motieven deelname)
Ik durf al eens te zeggen dat ik geen gedeputeerde ben van wachtlijsten, maar van mobiliteit. Ik ben dan ook blij dat we de capaciteit van de Testkaravaan konden verhogen.. Het aantal fietsen in de gemeenteversie wordt dit jaar verder uitgebreid tot 40: 20 elektrische fietsen, 15 speedpedelecs en 5 elektrische bakfietsen. De inwoners van Tielt, Avelgem, Oostkamp, Ruiselede, Torhout en Staden, de gemeenten die in 2022 aan de beurt komen, kunnen er maar wel bij varen.
We pakken ook nog uit met iets nieuws in 2022, namelijk een Testkaravaan voor kmo’s. Zo krijgen ook de werknemers van kleinere bedrijven de kans om elektrische (bak-)fietsen uit te testen. Ik dank alvast de stadsbesturen van Veurne en Diksmuide voor hun enthousiaste medewerking. Het zijn immers de gemeentelijke mobiliteitsdiensten die, op basis van een format dat de provincie hen zal aanleveren, de lokale kmo’s zullen contacteren. Ik ben benieuwd welke positieve invloed de Testkaravaan op die kleinere bedrijven en hun werknemers zal hebben.
(lees verder onder de foto, het team achter het Provinciaal Mobiliteitspunt)
Ook in 2022 word ik op heel wat plaatsen verwacht om te praten over de vele zegeningen van een modal shift van wagen naar fiets. Ik kijk er nu al naar uit. En ik maak van de gelegenheid graag gebruik om de enthousiaste medewerksters van het Provinciaal Mobiliteitspunt van harte te bedanken voor hun inzet, gedrevenheid en klantvriendelijkheid. Dames, keep up the good work!