25 november 2018 was de laatste dag waarop individuele bezoekers een CWRM-beeldje konden afhalen. In totaal vonden 400 000 beeldjes een nieuwe bestemming bij meer dan 100 000 mensen. Er werden nog 200 000 beeldjes opzij gehouden. Een deel hiervan ging naar de vele verenigingen die aan de realisatie van het project hadden meegewerkt. Met Koen Vanmechelen hadden we afgesproken dat hij een aanzienlijk aantal beeldjes zou bewaren, voor een toekomstig project.

In het denkproces voor dat toekomstig project nam de kunstenaar de vele reacties van de bezoekers mee in overweging. Voor Koen Vanmechelen werd het al gauw duidelijk dat een ’toekomstig project’ zich eigenlijk alleen maar kon ontwikkelen op de site waar het allemaal begon: de Palingbeek. En daarmee volgt hij de wens van heel wat mensen die de landartinstallatie hadden gezien.

Bij het afsluiten van het CWRM-event was al gehoor gegeven aan de suggestie van de bezoekers om ‘iets permanent’ te tonen, om het verhaal niet verloren te laten gaan. Het grote oerei dat in het midden van de tijdelijke landartinstallatie stond, zou op het domein een nieuwe bestemming krijgen, als blijvend aandenken aan de expo.

De kunstenaar ging nog een stap verder. Hij tekende een nieuw concept uit waarbij ook de beeldjes een permanente bestemming krijgen. Samen met het team van de Palingbeek zochten we naar een geschikte locatie. De plek werd gevonden in een groene zone gelegen naast de centrale oprit van het domein, goed zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk voor het publiek. En, ook niet onbelangrijk: ver genoeg van het kwetsbare milieugebied waar de tijdelijke installatie zich bevond.

De nieuwe landartinstallatie stelt het grote ei centraal. Daarrond komen de kleine beeldjes. Het geheel wordt gedragen door de grote beeldjes. “Het ei is geland op de fundamenten van een nieuwe, hoopvolle wereld. De wereld die we willen, is een wereld van verbinding”, zo verwoordt de kunstenaar het. Wie goed kijkt, zal zien dat die fundamenten ook letterlijk de vorm hebben van de wereldkaart.

Deze zomer kan de bezoeker van de Palingbeek de nieuwe landartinstallatie komen bewonderen. Het bijzondere CWRM-verhaal krijgt hiermee een waardige afsluiter én een nieuw begin. Het verhaal van “CWRM 600 000 beelden – 600 000 namen” wordt de rode draad in een nieuwe wandellus. De wandeling verbindt de landart-site met het WO 1-paviljoen op The Bluff. Daar bevinden zich de drie andere kunstwerken die Koen Vanmechelen creëerde voor CWRM.

Ik ben heel gelukkig dat we de werken van deze internationaal gelauwerde hedendaags kunstenaar op ons domein kunnen houden. Het is een absolute meerwaarde voor de bezoeker. Het CWRM-verhaal blijft verbinden, verleden met heden, natuur met kunst.

VIDEO: Terracotta-ei van kunstenaar Koen Vanmechelen op definitieve plaats gelegd op VRT NWS

© PWVL
© Harold Naeye
© JVL