Afgelopen week werd de aanbestedingsbundel voor het fietspad tussen Poperinge en Westouter voorgelegd aan en goedgekeurd in de provincieraad. Ook in de gemeenteraden van Poperinge en Heuvelland wordt de bundel nog voorgelegd. Ik ben heel trots om de bestuursperiode af te sluiten met dit groot fietsdossier. Met een geraamde investering van 6,04 miljoen euro is dit het grootste fietsdossier van de voorbije zes jaar.  

Vijf kilometer veilig fietspad tussen Poperinge en Westouter

Het nieuwe fietspad verbindt Poperinge met Westouter over een traject van ongeveer vijf kilometer. Tussen Poperinge en Westouter komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van twee meter breed in asfalt, met groene stroken en langs grachten om hemelwater te infiltreren en vertraagd af te voeren. Langs de bestaande rijweg komen er in Poperinge 103 nieuwe bomen en 800 meter haag. Zij scheiden de bestaande rijweg en het vrijliggend fietspad. In Heuvelland blijven de bestaande bomen maximaal behouden en krijgt de groenberm extra ruimte. Ter hoogte van de Hogegraafstraat wordt een asverschuiving doorgevoerd om de veiligheid van fietsers te verhogen. Enkel in het eerste stuk, vlak tegen de Ring, komen er aanliggende fietspaden. Daar verlaagt de snelheid tot 50 km/u en komen er verkeersdrempels, zodat iedereen er veilig kan fietsen.

Na lange aanloop kunnen de werken volgende zomer starten

Het project kende een lange aanloop, want reeds in 2020 werd de startnota goedgekeurd. In 2021 volgde de projectnota en later volgden ook nog de verwervingsplannen, rioleringsplannen, technische uitvoeringsplannen en een bouwaanvraag. In tussentijd konden Poperinge en Heuvelland de gronden, noodzakelijk voor het fietspad, aankopen. De nodige vergunningen zouden eerstdaags volgen, zodat de provincie tegen volgend voorjaar een aannemer kan aanstellen. Als er geen kink in de kabel komt, kunnen de werken voor de zomer van 2025 starten.

Realisatie in twee fases

Dit project wordt opgesplitst in twee fases, want tijdens de opmaak van de plannen bleek dat de Vlaamse Overheid niet zo snel geld kon vrijmaken. Om grote vertragingen te vermijden, beslisten we om het dossier in twee delen op te splitsen. In de eerste fase wordt een nieuw enkelrichtingsfietspad aan beide kanten van de rijweg aangelegd, vanaf de R33 tot aan de kruising met de Westouterstraat (N315). Dit is het langste stuk van het traject. Het tweede deel, tot aan het Viooltjesveld, volgt wellicht in 2025 of 2026.

  • Lengteprofiel
  • Dwarsprofiel

Ik ben alleszins zeer tevreden om de bestuursperiode met dit project af te mogen sluiten. Met dit groot fietsproject investeren we in veilige en duurzame fietsverbindingen die actieve mobiliteit stimuleren en het fietscomfort aanzienlijk verbeteren.