De Testkaravaan trok in 2014 voor het eerst de provincie rond. Het initiatief, uitgedokterd door het Provinciaal Mobiliteitspunt, was meteen een succes. Vijf jaar later staat de teller van deelnemende bedrijven op 100, samen goed voor bijna 1,7 miljoen duurzaam afgelegde kilometers! De kalender voor 2019 was ook nu weer in een mum van tijd volgeboekt.

Het concept is intussen overgenomen door de provincies Limburg, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. En in 2017 werd het project uitgebreid in eigen provincie. Inwoners van deelnemende gemeenten kunnen nu ook die duurzame vervoersmodi uittesten.

De resultaten zijn over de hele lijn positief. De campagne scoort niet alleen op het vlak van sensibilisering. Het test-het-zelf-uit-principe wérkt en geeft bij veel mensen dat extra zetje om een elektrische fiets te kopen of meer met de trein naar het werk te gaan.

Hoe breien we nu een vervolg aan dit succesverhaal? Er is zeker nog groeipotentieel. Ik zou de capaciteit van de Testkaravaan graag verhogen. Dat betekent natuurlijk extra fietsen, extra logistiek enz. Ik zoek nu uit hoe we kunnen samenwerken met fietsproducenten en fiets-leasingbedrijven. Die leasingformules zitten trouwens in de lift. Als Provincie kunnen we dat extra promoten. 

En ik hoop natuurlijk dat de federale overheid straks het nodige doet om leasefietsen ook bij de overheid en de non-profitsector een fiscaal voordeel te geven. In de private sector is dat al een feit.

Testkaravaan
© PWVL
Testkaravaan
© PWVL

VIDEO: Vragenuurtje: Uitbreiden testkaravaan op Focus|WTV