Europa = faire arbeidsmobiliteit
In het boek Het kan altijd goedkoper beschrijft Europarlementslid Kathleen Van Brempt (én lijsttrekker Team Europa) samen met Frank Moreels, voorzitter BTB-ABVV, de gevolgen van sociale dumping in Europa.
Een van de vele schrijnende verhalen in het boek is dat van David, 22 jaar. Hij is geboren in Roemenië maar woont in Griekenland. Hij heeft een diploma IT-ingenieur op zak, maar dat kan hij in Griekenland niet verzilveren. David rijdt met een vrachtwagen in onze contreien, ‘een wrak’, zo noemt hij het zelf, een gevaar op de weg. David slaapt nooit op hotel. Zijn werkritme: drie maanden op de baan, vijftien uur per dag en daarna één maand naar huis. Voor de maanden die hij werkt, ontvangt hij een ‘Roemeens loon’ van 400 euro. Als hij thuis zit, krijgt hij niets.
David is een typisch voorbeeld van sociale dumping. Moeten we David met de vinger wijzen en zeggen dat hij de jobs afpakt van Belgische truckers, omdat hij goedkoper is en meer uren draait in een gammele truck? Ik denk het niet. Het is zijn werkgever die we moeten viseren én de Europese lidstaten, die er maar met mondjesmaat in slagen om het probleem adequaat aan te pakken. Het credo ‘vrij verkeer van goederen en diensten’ is geen vrijbrief voor het toelaten van wantoestanden. En die wantoestanden zijn er niet alleen in de transportsector, denk maar aan de Poolse bouwvakker of de Filipijnse IT-er, …
Sociale dumping en uitbuiting van werknemers moet op Europees niveau worden aangepakt, want het gaat over het overschrijden van grenzen, letterlijk en figuurlijk. De Europese lidstaten kibbelen onder elkaar en slagen er niet in om zoiets als een frauduleuze postbusfirma gezamenlijk aan te pakken.
Maar er is hoop. Recent heeft het Europees parlement ingestemd met de oprichting van een European Labour Authority. Die Europese ‘arbeidsauthoriteit’ zal toezien op een faire arbeidsmobiliteit. De dienst zal optreden als inspecteur, waakhond en bemiddelaar. Ik pleit voor een versneld operationaliseren van de dienst. Verplicht gebruik van een EU-standaard sociaal document en attest moet fraude tegengaan. En wat dacht je van een Europees ondernemingsregister, openbaar en operationeel in alle EU-landen? Ook dat is een van onze sp.a-eisen in de strijd tegen sociale dumping.
Eerlijke arbeidsmobiliteit, dat leidt tot meer zekerheid. Zowel bij David als bij de Belgische trucker.